ŚCIĄGA NA EGZAMIN MATURALNY Z HISTORII wg nowej formuły
(do pobrania w pdf pod postem)
Termin egzaminów maturalnych zbliża się wielkimi krokami, więc czas już na dobre uczyć się, powtarzać i weryfikować swoją wiedzę.Tylko u nas prezentujemy ściągę na egzamin maturalny z historii.
Do tej pory nigdy nie publikowaliśmy ściągi na egzamin maturalny. I chociaż już kilkukrotnie brałem się za opracowanie egzaminów maturalnych, to jednak za każdym razem ogrom pracy zniechęcał mnie do tego zadania. W końcu za którymś razem determinacja była na tyle duża, że udało się przebrnąć przez wszystkie egzaminy maturalne nowej formuły. Poniekąd wpłynęła na to również niewielka ich ilość (zaledwie 4 egzaminy w latach 2015-2018), gdy porówna się do poprzednich egzaminów maturalnych starej formuły zdawanych od 2005 roku.
Dla kogo jest ŚCIĄGA NA EGZAMIN MATURALNY Z HISTORII? Przede wszystkim dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, kończących szkołę oraz nauczycieli, którzy uczą w szkołach ponadgimnazjalnych i przygotowują do egzaminów maturalnych.
Zanim pobierzesz ściągę odpowiedz sobie na pytania poniżej.
Jesteś uczniem 3 klasy liceum? Powtórzyłeś już wszystko z historii do egzaminu? Wiesz, co było najczęściej, a co jedynie raz lub dwa razy?
A może jesteś nauczycielem historii, który uczy tego przedmiotu w szkole ponadgimnazjalnej? Może zastanawiasz się, jak poradzą sobie z egzaminem Twoim uczniowie? Czy są dostatecznie przygotowani, czy powinni jeszcze coś powtórzyć?
Portal know-howhistoria pomyślał o Tobie, proponujemy Ci uczniu / nauczycielu super ściągę na egzamin maturalny z historii.Co w niej znajdziecie? W naszej ściądze znajdziecie dokładną rozpiskę materiału, jaki pojawiał się od 2015 roku w poszczególnych egzaminach maturalnych. Ściąga została podzielona na osobne 26 zagadnień, które pojawiały się najczęściej na wszystkich egzaminach z historii. Do każdego z zagadnień podane zostały zadania z danego roku z określoną – tam, gdzie to było możliwe – kategorią zadania, która została podana w nawiasie.
Co ciekawe i może to zdziwić, ale niektóre z zagadnień, chociaż zawsze niezwykle popularne na wszelkich egzaminach z historii, to jednak w nowej formule egzaminu maturalnego, jak dotąd nie były chętnie wykorzystywane przez CKE. Będą to zagadnienie 9 Krzyżacy – od sprowadzenia zakonu na ziemie polskie aż po hołd pruski, zagadnienie 10 Religie monoteistyczne – z podziałem na judaizm, chrześcijaństwo oraz islam, a także rozłamy w kościele chrześcijańskim oraz zagadnienie 19 Wielkie odkrycia geograficzne, kolonializm (ekspansja). Do wszystkich wymienionych zagadnień, popularnych w starej formule egzaminu maturalnego z historii czy egzaminu gimnazjalnego z historii, trafiły się zadania zaledwie w jednym roku. W pozostałych trzech latach brakowało zadań dotyczących tych zagadnień.
Uczniu szkoły ponadgimnazjalnej, nauczycielu historii w szkole ponadgimnazjalnej, na co warto zwrócić uwagę przed egzaminem maturalnym z historii?
Przedstawiamy Wam drodzy czytelnicy zagadnienia, które od roku 2015 pojawiają się zawsze lub prawie zawsze na egzaminie gimnazjalnym z historii. Ściągę można pobrać w pdf pod postem.
Arkusze maturalne są dostępne na stronie CKE (arkusze do pobrania dostępne pod linkiem Arkusze).
- Starożytny Bliski Wschód, Egipt.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 1 (rzeźba)
2017 zadanie nr 1.1 i 1.2 (wizerunki władcy oraz reforma religijna)
2016 brak
2015 brak
- Starożytna Grecja i Macedonia.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 2.1 i 2.2 (panowanie Aleksandra Wielkiego)
2017 zadanie nr 2 (wojny grecko-perskie)
2016 zadanie nr 1.1 i 1.2 (wojny grecko-perskie)
2015 brak
- Starożytny Rzym.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 2.2 (wojny Rzymu z Kartaginą oraz ustrój), nr 3.1 i 3.2 (ustrój i Cezar)
2017 zadanie nr 3 (ustrój)
2016 zadanie nr 3 (wojny Rzymu z Kartaginą)
2015 zadanie nr 2 (ustrój)
- Architektura.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 8 (sakralna barokowa)
2017 brak
2016 zadania nr 5 (sakralna w średniowieczu), nr 15.1 i 15.2 (Belweder)
2015 brak
- Europa średniowieczna – od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego do odkrycia Ameryki.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 7.1 (wyprawy krzyżowe),
nr 7.2 (powstanie zakonu benedyktynów, dokumentu Dictatus papae, konkordat w Wormacji, sobór w
Konstancji i Trydencie)
2017 zadanie nr 5 (zdobycie Konstantynopola)
2016 zadania nr 6 (lichwiarstwo)
2015 brak
- Polska wczesnopiastowska aż do rozbicia dzielnicowego.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 6 (uprawnienia władzy za Władysława Hermana)
2017 zadanie nr 6 (kronika Galla Anonima), nr 7.1 i 7.2 (najazd Mongołów na Polskę)
2016 brak
2015 zadanie nr 3.1 i 3.2 (Bolesław Chrobry i Bolesław Śmiały)
- Polska Andegawenów i Jagiellonów – od Jadwigi i Władysława Jagiełły do Zygmunta Augusta.
Zadania egzaminacyjne:
2018 brak
2017 zadanie nr 8 (gospodarka), nr 10 (unia lubelska)
2016 zadanie nr 7 (przekazanie władzy Jadwidze)
2015 zadanie nr 4 (Władysław Jagiełło)
- Mapy m. in. Polski, Europy, świata.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 2.1 i 2.2 (imperium Aleksandra Macedońskiego)
2017 zadanie nr 7.1 i 7.2 (najazd Mongołów na Polskę), nr 9 (Krzyżacy)
2016 zadanie nr 4 (podział państwa Franków), nr 8 (wielkie odkrycia geograficzne),
nr 11.1 i 11.2 (wojny XVII-wiecznej Rzplitej)
2015 zadanie nr 1.1 i 1.2 (Europa i Bliski Wschód)
- Krzyżacy – od sprowadzenia zakonu na ziemie polskie aż po hołd pruski.
Zadania egzaminacyjne:
2018 brak
2017 zadanie nr 9
2016 brak
2015 brak
- Religie monoteistyczne – z podziałem na judaizm, chrześcijaństwo oraz islam, a także rozłamy w kościele chrześcijańskim.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 4 (księgi religijne)
2017 brak
2016 brak
2015 brak
- Tablica (drzewo) genealogiczne.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 5.1 i 5.2 (Karolingowie)
2017 brak
2016 zadanie nr 9 (Rurykowicze), nr 16 (Hauke)
2015 zadanie nr 8.1 i 8.2 (Żółkiewscy i Sobiescy)
- Ustrój, funkcjonowanie i władcy Rzeczpospolitej.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 9.1 i 9.2 (elekcja), nr 10.1 i 10.2 (wojny w XVII wieku)
2017 zadanie nr 11
2016 zadanie nr 10.1 i 10.2 (wojna domowa za Jana Kazimierza),
nr 11.1 i 11.2 (wojny XVII-wiecznej Rzplitej – mapa)
2015 zadanie nr 5 (gospodarka folwarczno-pańszczyźniana),
nr 6.1 i 6.2 (ustrój i Henryk Walezy), nr 7 (sarmatyzm)
- Rozbiory i upadek Polski.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 11 (powstanie kościuszkowskie)
2017 zadanie nr 13 (powstanie kościuszkowskie)
2016 zadanie nr 14 (powstanie kościuszkowskie)
2015 zadanie nr 9 (I rozbiór Polski)
- Powstania narodowe – od insurekcji kościuszkowskiej po powstanie styczniowe.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 13.1 i 13.2 (powstanie listopadowe), nr 14 (powstanie styczniowe)
2017 zadanie nr 13 (powstanie kościuszkowskie), nr 15.1 i 15.2 (powstanie styczniowe),
2016 zadanie nr 14 (powstanie kościuszkowskie), nr 17 (powstanie styczniowe)
2015 zadanie nr 12 (powstanie kościuszkowskie i listopadowe)
- Historia Stanów Zjednoczonych (wojna o niepodległość, wojna secesyjna, niewolnictwo).
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 14 (wojna secesyjna)
2017 brak
2016 brak
2015 zadanie nr 16 (gospodarka w okresie międzywojnia)
- Historia Rosji.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 10.1 i 10.2 (wojny w XVII wieku)
2017 brak
2016 zadanie nr 11.2 (wojny XVII-wiecznej Rzplitej – mapa)
2015 zadanie nr 10 (Rosja i Katarzyna Wielka)
- Rewolucja francuska, wojny napoleońskie, kongres wiedeński.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 11
2017 zadanie nr 12.1 i 12.2
2016 zadanie nr 13, nr 14
2015 zadanie nr 11
- Polska pod zaborami.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 13.1 i 13.2 (powstanie listopadowe)
2017 zadanie nr 14 (Wielka Emigracja), nr 15.1 i 15.2 (powstanie styczniowe),
nr 17 (sztuka Malczewskiego)
2016 zadanie nr 18 (myśl polityczna przełomu XIX i XX wieku)
2015 zadanie nr 12 (powstanie kościuszkowskie i listopadowe), nr 14 (dot. zabór rosyjski)
- Wielkie odkrycia geograficzne, kolonializm (ekspansja).
Zadania egzaminacyjne:
2018 brak
2017 brak
2016 zadanie nr 8, nr 19
2015 brak
- I wojna światowa.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 17 (Ententa)
2017 zadanie nr 18.1 i 18.2 (sojusz brytyjsko-francuski przed wybuchem wojny),
nr 19 (akt 5 listopada)
2016 brak
2015 zadanie nr 15.1 i 15.2 (Legiony Piłsudskiego)
- Polska w okresie międzywojnia.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 18 (wojna polsko-bolszewicka), nr 19 (gospodarka), nr 20 (ustrój)
2017 zadanie nr 20 (Wolne Miasto Gdańsk)
2016 zadanie nr 20 (kwestie terytorialne), nr 21 (zamach majowy)
2015 brak
- Świat przed II wojną światową – od 1918 do 1939 roku.
Zadania egzaminacyjne:
2018 brak
2017 zadanie nr 21 (naziści a Żydzi)
2016 zadanie nr 22 (układ w Monachium)
2015 brak
- II wojna światowa – od dojścia Hitlera do władzy w Niemczech do 1945 roku.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 22 (podział ziem polskich), nr 23 (Karta Atlantycka i Jałta)
2017 zadanie nr 22.1 i 22.2 (atak Niemiec na ZSRR),
nr 23.1 i 23.2 (układ Sikorski-Majski)
2016 zadanie nr 23 (koalicja antyhitlerowska)
2015 zadanie nr 17 (zbrodnia katyńska)
- Zimna wojna – rywalizacja mocarstw, od zakończenia II wojny światowej do rozpadu ZSRR.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 24 (konflikty na świecie)
2017 zadanie nr 26 (rywalizacja mocarstw a sport)
2016 zadanie nr 24 (pomoc materialna USA), nr 25.1 i 25.2 (wojna koreańska)
2015 zadanie nr 18 (rewolucja kulturalna w Chinach),
nr 20 (rywalizacja mocarstw a wydatki na zbrojenia),
nr 21.1 i 21.2 (ucieczki ludności z NRD)
- PRL – od zakończenia II wojny światowej do końca władzy komunistów.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 25.1 i 25.2 (protesty)
2017 zadanie nr 25 (powstanie KOR-u)
2016 zadanie nr 26 (protesty)
2015 zadanie nr 19 (gospodarka)
- Pojedyncze zagadnienia, które z reguły rzadziej pojawiają się na jakichkolwiek egzaminach.
Zadania egzaminacyjne:
2018 zadanie nr 15 (wynalazki w XIX wieku), nr 21 (sztuka przełomu XIX i XX wieku)
nr 16 (ideologie na przełomie XIX i XX wieku)
2017 zadanie nr 4 (islam), nr 16 (przemiany kulturowe w Japonii),
nr 24 (emancypacja kobiet a komuniści)
2016 zadanie nr 12 (władza absolutna a trójpodział)
2015 zadanie nr 13.1-13.3 (zjednoczenie Włoch)
Czego w takim razie jeszcze nie było od 2015 roku na egzaminie maturalnym z historii?
- Monarchia Ottonów, Normanowie i Węgrzy.
- System feudalny.
- Święty Stanisław i konflikt z Bolesławem Śmiałym (kryzys państwa).
- Polska Bolesława Krzywoustego i rozbicie dzielnicowe.
- Polska Kazimierza Wielkiego.
- Polska Ludwika Andegaweńskiego.
- Reformacja i kryzys kościoła chrześcijańskiego.
- Gospodarka w epoce kolonialnej.
- Proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego.
- Proces modernizacji sąsiadów Rzplitej – Austrii, Rosji i Prus.
- Wiosna ludów.
- Rewolucja przemysłowa.
- Dekolonizacja.
Z tak przygotowaną ściągawką, co było od 2015 roku na egzaminie maturalnym, każdy uczeń szkoły ponadgimnazjalnej powinien się poczuć znacznie bardziej komfortowo. Jest jeszcze trochę czasu na uzupełnienie braków w wiedzy historycznej. Uczniów szkół ponadgimnazjalnych zachęcamy do pobierania ściągawki (w pdf pod postem), przeglądania arkuszy celem zapoznania się z zadaniami, które pojawiły się w poprzednich latach, natomiast nauczycieli uczących historii w szkołach ponadgimnazjalnych namawiamy do podesłania swoim uczniom linka do przygotowanej przez nas ściągawki z zagadnieniami. Podzielmy się wiedzą z innymi!
Do pobierania zachęcamy także uczniów szkół na wcześniejszym etapie edukacyjnym (podstawowych i gimnazjalnych) oraz nauczycieli tych szkół. Zatroszczmy się odpowiednio wcześniej o odpowiednią pomoc i wiedzę, śledźmy z wyprzedzeniem, nawet kilkuletnim, to, co dzieje się na egzaminie maturalnym z historii, jeśli w przyszłości chcemy ją zdawać na własnej maturze.
Zainteresowanych nadrobieniem braków w wiedzy historycznej z zagadnień, które były w poprzednich latach, pojawiły się na egzaminach maturalnych, zachęcam do przeglądania materiałów na know-howhistoria.pl i pobierania ich. Z naszymi materiałami, pomocami dydaktycznymi z historii z pewnością przygotujecie się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego.